Blogi

Jaamme teille inspiraatiota HR:stä, johtamisesta ja liiketoiminnan kehittämisestä.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

12 / 09 / 18

Kustannustehokkaan rekrytoinnin salat – 6 konkreettista vinkkiä

Haluatko löytää parempia hakijaehdokkaita, mutta yrityksesi ei ole valmis paisuttamaan rekrytointibudjettia? Lue vinkit (ainakin lähes ;)) ilmaisiin keinoihin löytää huipputalentit! 

Kuvittele tilanne, jossa sinun pitäisi esimiehen tai rekrytoijan roolissa löytää nopealla aikataululla erityisosaaja erittäin businesskriittiseen positioon. Avaat rekrytointijärjestelmän ja sinne on muutamassa päivässä ilmestynyt viisi huippuhakijaa kuin itsestään. Tämän lisäksi olet saanut parilta kollegalta potentiaalisten kandidaattien yhteystiedot heidän loistosuositusten kera. Kuulostaako liiankin hyvältä ollakseen totta? 

Rekrytoinnin parissa työskentelevien kesken ei liene mikään yllätys, että talenttien löytäminen ja houkutteleminen on vaikeutunut. Kun oikean henkilön löytäminen on yhä haastavampaatämä johtaa helposti myös rekrytoinnin kustannusten nousemiseen. Suorahaku on erinomainen tapa löytää erityisosaajia. Hälytyskellojen tulisi kuitenkin soida viimeistään siinä vaiheessa, kun suorahakukaan ei toimi, koska yritystä ei koeta tarpeeksi houkuttelevana.  

Mitä yrityksissä voitaisiin tehdä, jotta nämä tilanteet on mahdollista ennaltaehkäistä? Hyvä tapa lähteä liikkeelle on nykytilan analysointi. Miten tällä hetkellä löydätte parhaat hakijat? Miten nykyiset työntekijät viihtyvät ja mikä on vaihtuvuus? Mistä syntyvät rekrytoinnin suurimmat kustannukset? Mitä kanavia voisimme hyödyntää nykyistä enemmän? Nykytilannetta ymmärtämällä on myös helpompi arvioida mistä toimenpiteistä kannattaisi lähteä liikkeelle. Toimenpiteet kannattaa aina valita yrityksen tarpeisiin ja kohderyhmään peilaten.  

Kun perusasiat ovat yrityksessä kunnossa – yrityksen missio ja oma työ koetaan merkitykselliseksi, johtamisen perusasiat ovat kunnossa ja yrityksessä on hyvä yhteishenki. Silloin on paljon suht helppoja tapoja buustata rekrytointia. Tässä kuusi konrettista vinkkiä sinulle!  

  • Kannusta suositteluun 

Parhaat hakijaehdokkaat löytyvät usein muiden työntekijöiden verkostoista. Esimerkiksi rekrytointipalkkioiden avulla voidaan kannustaa kaikkia kalastamaan omista verkostoistaan. Palkkiosta kannattaa muistuttaa ja avoinna olevista positioista tiedottaa säännöllisin väliajoin. Muista myös kiittää suosittelijoita! 

  • Tee SoMe-jakamisesta helppoa 

Työntekijöille kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi jakaa ilmoituksia heidän omissa SoMe -kanavissa. Tämän voi tehdä niinkin yksinkertaisesti kuin jakamalla avoinna olevien ilmoitusten linkkejä viestintäkanavissa. 

  • Panosta työpaikkailmoitukseen 

Kun avoimia tehtäviä on tarjolla enemmän kuin aktiivisia työnhakijoita kannattaa panostaa siihen, että työpaikkailmoitus herättelee myös passiivisia hakijoita. Tee työpaikkailmoituksista erottautuvia ja innostavia, mutta informatiivisia ja yrityksen hengen mukaisia, linkkaa ilmoitukseen esim. blogipostauksia, artikkeleita tai videoita positioon tai yritykseen liittyen. 

  • Varmista laadukas rekrytointiprosessi 

Mielikuva yrityksestä syntyy monesta eri kohtaamispisteestä, esim. nettisivut, viestit, SoMe ja ihmisten tapaaminen. Sujuva, kandidaattia arvostava, yrityksen kulttuuria kuvaava rekrytointiprosessi on avainasemassa positiivisen työnantajamielikuvan luomisessa. Tärkeää on myös huomioida, että kandidaatti saa prosessin aikana tarvitsemansa tiedot pystyäkseen tekemään päätöksen paikan vastaanottamisesta. Jos prosessin aikana yrityksestä on syntynyt myönteinen mielikuva, on tietenkin suurempi mahdollisuus, että ykköskandi myös vastaanottaa paikan! 

  • Käännä katse sisäänpäin 

Joskus huippukandi voi löytyä lähemmältä kuin luulitkaan. Sisäisten hakijoiden huomioiminen kaikissa avoimissa hauissa on paitsi oiva tapa löytää loistokandi, myös tapa luoda mahdollisuuksia nykyisille työntekijöille henkilökohtaiseen kehittymiseen ja uusiin haasteisiin. 

  • Huomioi kokonaiskuva 

Parhaassa tapauksessa helmiä voidaan löytää täyttämään osaamistarpeita, jotka eivät vielä ole ehtineet työpaikkailmoitukseksi asti. Tämä tietenkin edellyttää, että rekrytoinneista vastaava henkilö on hyvin perillä siitä mitä osaamista yrityksessä tarvitaan myös laajemmin kuin vain avoinna olevien paikkojen osalta.  

Jos perusasiat eivät ole kunnossa, monet yllä olevalla listan toimenpiteistä eivät yksinkertaisesti toimi. Vaikka yrityksessä miten kannustettaisiin suositteluun, harva haluaa vinkata kaverilleen työpaikasta, josta itse on aktiivisesti hakeutumassa pois. Jos yrityksen visio ja missio ovat itsellekin lähellä sydäntä, kynnys jakaa yrityksen sisältöjä omalla nimellä ja henkilökohtaisilla saatesanoilla sosiaalisessa mediassa on huomattavasti pienempi. Kokenut somettaja aistii myös herkästi mitkä ovat työnantajan painostuksesta tehtyjä pakkopullapostauksia.  

Miten perusasiat laitetaan kuntoon, onkin jo ihan oma aiheensa! Me Wise Consultingilla autamme mielellämme myös näiden kuntoon laittamisessa ;)! 

Essi Gustafsson, HR-konsultti, Wise Consulting 

Laita hyvä kiertämään

Ota yhteyttä!

Jätä viesti, niin palaamme asiaan mahdollisimman pian!