Työnantajan tarkistuslista – liittyen Koronavirukseen

16 maaliskuun 2020

top-left
top-right
bottom-right

Opi ja inspiroidu | Työnantajan tarkistuslista – liittyen Koronavirukseen

Työnantajalle kuuluu vastuu työympäristön fyysisestä ja psyykkisestä turvallisuudesta. Vastuu korostuu yllättävissä poikkeustilanteissa – esimerkiksi parhaillaan kokemamme koronapandemian kaltaisessa poikkeustilanteessa – erityisen tärkeää on kuitenkin huolehtia siitä, että turvallinen työympäristö on osa tavallista (työ)arkeamme.

Poikkeustilanteet ja kriisit tarjoavat mahdollisuuden arvioida, kuinka hyvin olemme huolehtineet työympäristömme turvallisuudesta ja miten hyvin olemme varautuneita kohtaamaan kriisi- tai muita poikkeuksellisia tilanteita, joissa työntekijän fyysinen ja/tai psyykkinen terveys voi olla vaarassa – ja miten voimme vielä kehittää omia toimintatapojamme, jotta voimme myös poikkeustilanteissa vastuullisesti huolehtia liiketoiminnan jatkuvuudesta ja henkilöstön työturvallisuudesta.

Kiinasta peräisin oleva Corona-virus, 2019-nCoV, leviää tällä hetkellä suurissa osissa maailmaa ja luo haasteita monille työnantajille. Alla olevaan työnantajan tarkistuslistaan on koottu koronaviruspandemiaan liittyviä asioita, joiden viestintä ja ohjeistaminen kuuluu työnantajan kriisiviestintään;

Työsuojelu, työturvallisuus, työhyvinvointi

  • Onko työyhteisössä erityisiä riskiryhmiä?
  • Miten riskiryhmiä voidaan suojella?
  • Miten ohjeistamme työntekemisen käytännöistä?
  • Millaisia työtehtäviä: voidaanko osa tai kaikki työtehtävät hoitaa etätyönä kotoa?
  • Millaisia työtehtäviä ei voida hoitaa etätyönä?
  • Miten järjestämme työyhteisön palaverit?
  • Miten järjestämme asiakas/sidosryhmätapaamiset?
  • Millaista ohjeistusta tarvitaan työmatkustamiseen?
  • Millaista ohjeistusta tarvitaan vapaa-ajan matkustamiseen?
  • Miten ohjeistamme toimisto/toimipistekäytännöistä; sallimmeko vierailut omissa toimistotiloissa?
  • Millaista hygieniaohjeistusta tarvitsemme työyhteisössä?
  • Millaista siivousohjeistusta tarvitsemme toimistosiivoukseen liittyen – palveluntarjoajan kanssa tarvittavat neuvottelut.
  • Miten toimimme yhteistyössä työterveyshuollon kanssa?
  • Miten ohjeistamme työyhteisössä mahdollisten koronaoireiden ja/tai sairaustapausten osalta?
  • Miten ohjeistamme sairauspoissaolojen ilmoittamisesta – omailmoitus?
  • Miten ohjeistamme sairausajanpalkkaan liittyvissä asioissa?
  • Miten ohjeistamme mahdollisissa karanteenitilanteissa?
  • Työnantajan / työntekijän vakuutusturvan tarkistaminen

Viestintä

  • Päätä kuinka usein ja milloin viestinnästä vastuussa olevien henkilöiden/työryhmän tulisi kokoontua. Laadi viestintäsuunnitelma ja aikataulu, viestintäsuunnitelmassa sovitaan, milloin työryhmä tapaa, miten tehdään päätökset, miten niistä viestitään ja miten toimitaan.
  • Päätä viestinnän tavasta; tapahtuuko viestintä fyysisesti vai puhelin- / videopuhelun kautta.
  • Päätä kuka / ketkä ovat valtuutettuja tekemään päätöksiä. Selvitä, milloin tarvitaan ulkopuolista apua esim. työterveyshuolto, työterveysasiantuntija, työsuojelupäällikkö, turvallisuusjohtaja.
  • Seuraa viranomaistiedotusta virallisista tietolähteistä esim. THL, KELA, ulkoasiainministeriö, valtioneuvosto
  • Laadi viestintäaikataulu ja viestintäroolit viestinnästä vastaavien avainhenkilöiden kanssa – avainhenkilöt viestivät työyhteisölle suunnitelman mukaisesti mitä yrityksessä tehdään, mitä päätöksiä on tehty ja millä perusteilla, mitä tapahtuu seuraavaksi.
  • Varmista, että tiedot ovat helposti kaikkien työntekijöiden saatavilla. Huomioi työntekijät, jotka työskentelevät kentällä ja joilla ei ole säännöllistä pääsyä tietokoneelle tai intranetiin, varmista tiedon jakaminen mahdollisimman monessa viestintäkanavassa esim. Slack, SMS tai WhatsApp -viestien kautta.
  • Huolehdi asiakas- ja sidosryhmäkontaktien aktiivisesta ja proaktiivisesta tiedottamisesta, erityisen tärkeää on viestiä, millaisia käytäntöjä on sovittu noudatettavaksi tapaamisten ja yritysvierailuiden yhteydessä.

Yhteiset säännöt, ohjeet, suositukset

  • Matkustuspolitiikka – tarvittavat tarkennukset koronavirukseen liittyen
  • Työterveyshuollon ohjeistus – omailmoituskäytäntö
  • Etätyöohjeistus – yhteisen toimintatavat
  • Hygieniatarkennus

Tämä on hyvä muistilista, mutta  tämän kaltaisisissa pokkeustilanteissa asiat elävät ja tilanteet voivat muuttua nopeallakin aikataululla. Löydät myös hyödyllistä tietoa työnantajalle ja HR:lle näiltä sivuilta:

hanna_s

Ota yhteyttä ja jutellaan lisää.

Poimintoja sinulle

Blogi

Mitkä ovat ketterän HR:n hyödyt?

Muuttuvassa maailmassa vain responsiiviset organisaatiot menestyvät – eli ne, jotka jatkuvasti pystyvät adaptoitumaan muuttuviin markkinatilanteisiin, asiakastarpeisiin ja ostokäyttäytymisen muutoksiin.
Lue lisää
Blogi

Onko sinun organisaatiossasi nämä HR:n perusasiat kunnossa?

Yrityksen henkilöstömäärän kasvaessa henkilöstöhallinnon ja -johtamisen eli HR:n rakenteet, selkeästi määritellyt käytännöt, prosessit sekä vastuut...
Lue lisää
Blogi

Kun kartoituksesta tuli kirosana

Välillä tuntuu, että ”kartoitus”-sanasta on tullut melkein kirosana – emmekö vain voi lähteä tekemään? Ja...
Lue lisää
#loistatyössäsi -podcast

#loistatyössäsi -podi | Miten hyödyntää intuitiota (työ)elämässä?

Tiesitkö, että intuitio on ihmisen ensisijainen ja luonnollinen tapa ajatella? Elämme maailmassa, jossa ihannoimme ja...
Kuuntele tästä
#loistatyössäsi -podcast

#loistatyössäsi -podi | Miten johtaa millenniaaleja?

Milleniaaleista ja miten heitä tulisi johtaa on puhuttu jo tovi, aihe loistaa edelleen ajankohtaisuudellaan. Tämä...
Kuuntele tästä
Wise Paper

Wise Paper | Oikeilla argumenteilla nostat HR-asiat yrityksesi tärkeysjärjestyksen kärkeen

Henkilöstöasiat liittyvät oleellisesti yrityksen kannattavuuteen. Työntekijöiden sitoutuneisuus parantaa yrityksen tulosta keskimäärin 8,6 %. Työntekijöiden sitouttaminen...
Lue lisää
Wise Paper

Wise Paper | HR-kartoituksella varmistat, että HR keskittyy oikeisiin asioihin

Fokusoiko HR oikeisiin asioihin? Nyky- ja tavoitetilan hahmottaminen voi tuntua turhanpäiväseltä ja halu päästä tekemään...
Lue lisää
Wise Paper

Wise Paper | 4 askelta kohti itseohjautuvampaa organisoitumista eli yhdessäohjautuvuutta

Itseohjautuvuuden avulla on mahdollista saavuttaa merkittävää kilpailuetua – motivoituneempia työntekijöitä, tyytyväisempiä asiakkaita sekä kustannussäästöjä.
Lue lisää
#loistatyössäsi -podcast

#loistatyössäsi -podi | Tulevaisuuden työelämän avaintaito on tunneäly

Tunneäly on noussut yhdeksi työelämän tärkeimmistä taidoista. Mitä merkitystä on tunnetaidoilla ihmisten ja työyhteisöjen johtamisessa?...
Kuuntele tästä

Ota yhteyttä

Heräsikö sinulle kysymyksiä palveluistamme tai työskentelytavoistamme? Ole rohkeasti yhteydessä meihin. Me haluamme aidosti olla avuksi.