Avoin viestintä on johtajan tehtävä

04 toukokuun 2020

top-left
top-right
bottom-right

Opi ja inspiroidu | Avoin viestintä on johtajan tehtävä

Kun yritys kasvaa, menetetään usein suora kontakti ja ”kommunikaatioputki” johdosta henkilöstöön. Putkeen tulee mutkia ja suodattimia: fyysinen etäisyys, uusia organisaatiotasoja, yrityksen sääntöjä ja prosesseja. Kun aikaa kuluu, voi tulla päivä, jolloin henkilöstö kysyy itseltään: ”Tunnenko mä oikeasti meidän johtoa tai esimiehiä?”. Tai päinvastoin: ”Tunnenko mä oikeasti ketä täällä on töissä?

Tunnemme arjen kiireiden keskellä joskus yllättävänkin vähän toisiamme ihmisinä. Saatamme kuvitella, ettei sillä ole merkitystä. Mutta sillä on, ehkä enemmän kuin arvaammekaan.

On aika puhdistaa putki ja suoristaa mutkat. Virtuaalisuus mahdollista sen, että se on helppoa, vaikka livekontaktia ei korvaa mikään. Tähän tarvitaan vain tahtoa ja kykyä olla yhteydessä ihmisinä, ei vain työroolin haltijoina. Kun tunnemme toisemme, me sitoudumme yhteiseen tehtävään. Simple!

Esimerkki: perusta esimieskahvila

Mietin itse näitä teemoja eräässä tehtävässäni. Kysyin itseltäni ja kollegoiltani, miten voisimme saada suoran kommunikaation toimimaan monimutkaisessa yrityksessä? Nautin samalla kahvia ja katsoin kahvikuppia. Sitoutin johtoryhmäläiset mukaan ja päätin perustaa esimieskahvilan.

Sparrasin jokaista johtoryhmäläistä ja kaikki pitivät vuorotellen reilun tunnin kahvilan yrityksen esimiehille, jotka halutessaan ilmoittautuivat mukaan. Mallia voi jalostaa eri tarpeisiin, myös esimiesten suhteessa omaan tiimiinsä, mutta tässä oli kyseessä johtoryhmämalli.

Minä sparrasin etukäteen, fasilitoin teemoja, kannustin puhumaan ja nostin esille kysymyksiä, jotka minua kiinnostivat. Johtaja oli pääosassa ja esimiehet nauttivat kahvia, kuuntelivat tarinoita ja osallistuivat keskusteluun. Tuloksena oli menestystarina minulle, johtoryhmän jäsenille ja kahvihetkestä nauttiville esimiehille.

Johtoryhmän jäsenet jättivät puhtaan johtamisroolinsa taakseen. He halusivat jakaa esimiesten kanssa jotain sellaista, mitä kukaan ei heistä tiennyt tai se oli vain juuttunut putkissa oleviin suodattimiin ja mutkiin. Hyvä aihe oli oman uran kulku, omat onnistumiset ja haasteet ja johtamisen tunnemaailma.

Kaikki voimaantuvat ja sitoutuminen lisääntyy

Olin kahviloiden jälkeen onnellinen. Onnistuin yhdessä johdon ja esimiesten kanssa kehittämään yrityksen johtamiskulttuuria. Ihmettelin tämän metodin voimaa ja sain vahvistusta sille, että yksinkertainen on joskus todella kaunista.

Juttelin johtoryhmäläisten kanssa jälkeenpäin. Sanoin, kuinka tehokas tämä kahvila oli. Jokainen heistä sanoi myös voimaantuneensa. Se oli ryhmäcoachingia omien ihmistemme kesken.

Osallistujat sanoivat minulle: ”olipa hyvää ja mielenkiintoista settiä. Tunnen uudella tavalla tätä ihmistä ja muita osallistujia tämän jälkeen.” Kysymys oli luottamuksen lisääntymisestä puolin ja suurempana sitoutumisena perustehtäväämme.

Vinkkejä esimiehille ja johdolle esimieskahvilaan

  • Hyvä otsikko on lyhyt ja ytimekäs. Se voi olla yksinkertaisesti vain ”Miten minusta tuli minä?”
  • Kutsu kaikki kohderyhmästä paikalle. Vapaaehtoisuus on hyvä periaate osallistumiseen ja jotta keskustelua syntyy, hyvä osallistujamäärä on n. 5-15 kerrallaan.
  • Ole avoin ja oma itsesi. Riisu ”naamiot” omasta virallisesta roolistasi.
  • Kerro avoimesti työurastasi, siviiliharrastuksestasi, johtamisesta tai vahvuuksistasi/haasteistasi sopivalla nöyryydellä. Kerro jotain sellaista, mitä et ole ennen kertonut. Yllätä osallistujat!
  • Laita tunteet peliin. Kerro, miltä jokin asia tuntui tai tuntuu tällä hetkellä. Mistä tulet iloiseksi, mikä surettaa? Positiivisuus on hyvä perusvire. Ota huumori avuksi.
  • Tee avoimia kysymyksiä osallistujille, esimerkiksi:
    • Miten te olette kokeneet tällaisen asian?
    • Millaisia tunteita teillä on tällaisessa tilanteessa?
    • Mitä minuna olisitte tehneet?
    • Mikä teille on ollut tärkein opetus tällaisessa asiassa?
  • Varaa aikaa yhteen kahvihetkeen 1-1,5 tuntia. Tilaisuus ei saa olla pitkäveteinen eikä toisaalta liian kiireinen.
  • Voit hyödyntää erilaista esitysmateriaalia, mutta kahvihetki ei saa olla Powerpoint -kalvoshow. Sinä olet ihmisenä pääosassa.

Toimivat keinot ovat usein yksinkertaisia

Johtamiskoulutukset, tutkinnot, virkistyspäivät, henkilöstötutkimukset ja viralliset prosessit… Niillä kaikilla on paikkansa. Ja joskus lisäarvoa tuovat keinot ovat aivan silmiemme edessä. Ne ovat joskus erittäin yksinkertaisia.

Niihin tarvitaan vain hyvää pelisilmää, hiukan aikaa, vähän ideointia, viestintäosaamista ja johtamisjargonin unohtamista. Tärkeintä on positiivinen ihmiskuva ja johdon tai esimiesten tahto olla avoimena ja rehellisenä henkilöstönsä keskellä. Suora kommunikaatioputki kannattaa pitää auki!

Ville Saarikoski, HR-konsultti

hanna_s

Ota yhteyttä ja jutellaan lisää.

Poimintoja sinulle

Blogi

Mitkä ovat ketterän HR:n hyödyt?

Muuttuvassa maailmassa vain responsiiviset organisaatiot menestyvät – eli ne, jotka jatkuvasti pystyvät adaptoitumaan muuttuviin markkinatilanteisiin, asiakastarpeisiin ja ostokäyttäytymisen muutoksiin.
Lue lisää
Blogi

Onko sinun organisaatiossasi nämä HR:n perusasiat kunnossa?

Yrityksen henkilöstömäärän kasvaessa henkilöstöhallinnon ja -johtamisen eli HR:n rakenteet, selkeästi määritellyt käytännöt, prosessit sekä vastuut...
Lue lisää
Blogi

Kun kartoituksesta tuli kirosana

Välillä tuntuu, että ”kartoitus”-sanasta on tullut melkein kirosana – emmekö vain voi lähteä tekemään? Ja...
Lue lisää
#loistatyössäsi -podcast

#loistatyössäsi -podi | Miten hyödyntää intuitiota (työ)elämässä?

Tiesitkö, että intuitio on ihmisen ensisijainen ja luonnollinen tapa ajatella? Elämme maailmassa, jossa ihannoimme ja...
Kuuntele tästä
#loistatyössäsi -podcast

#loistatyössäsi -podi | Miten johtaa millenniaaleja?

Milleniaaleista ja miten heitä tulisi johtaa on puhuttu jo tovi, aihe loistaa edelleen ajankohtaisuudellaan. Tämä...
Kuuntele tästä
Wise Paper

Wise Paper | Oikeilla argumenteilla nostat HR-asiat yrityksesi tärkeysjärjestyksen kärkeen

Henkilöstöasiat liittyvät oleellisesti yrityksen kannattavuuteen. Työntekijöiden sitoutuneisuus parantaa yrityksen tulosta keskimäärin 8,6 %. Työntekijöiden sitouttaminen...
Lue lisää
Wise Paper

Wise Paper | HR-kartoituksella varmistat, että HR keskittyy oikeisiin asioihin

Fokusoiko HR oikeisiin asioihin? Nyky- ja tavoitetilan hahmottaminen voi tuntua turhanpäiväseltä ja halu päästä tekemään...
Lue lisää
Wise Paper

Wise Paper | 4 askelta kohti itseohjautuvampaa organisoitumista eli yhdessäohjautuvuutta

Itseohjautuvuuden avulla on mahdollista saavuttaa merkittävää kilpailuetua – motivoituneempia työntekijöitä, tyytyväisempiä asiakkaita sekä kustannussäästöjä.
Lue lisää
#loistatyössäsi -podcast

#loistatyössäsi -podi | Tulevaisuuden työelämän avaintaito on tunneäly

Tunneäly on noussut yhdeksi työelämän tärkeimmistä taidoista. Mitä merkitystä on tunnetaidoilla ihmisten ja työyhteisöjen johtamisessa?...
Kuuntele tästä

Ota yhteyttä

Heräsikö sinulle kysymyksiä palveluistamme tai työskentelytavoistamme? Ole rohkeasti yhteydessä meihin. Me haluamme aidosti olla avuksi.