Huono johtaminen tuhoaa hyvän työelämän

21 helmikuun 2020

top-left
top-right
bottom-right

Opi ja inspiroidu | Huono johtaminen tuhoaa hyvän työelämän

Työelämässä tulisi enemmän olla puhetta huonosta johtamisesta ja meidän tulisi uskaltaa nostaa työelämää vaivaava sairaus esiin, sillä työelämässä on aivan liikaa huonoa johtamista. Annamme liikaa tilaa huonolle johtamiselle ja annamme huonojen johtajien toimia organisaatioissa vuosikausia, tuhoten itsetuntoja, potentiaaleja ja tuottavuutta. Toimintaan tulisi puuttua paljon nopeammin ja tehokkaammin.

Organisaatioiden johdossa tulisikin olla enemmän rohkeutta puuttua alisuorittavaan johtamiseen. Palautteen annon ja säännöllisten keskustelujen avulla on mahdollista vaikuttaa huonoon johtamiseen tiettyyn pisteeseen asti ja samaan aikaan tulee muistaa, että muutos tapahtuu pienin askelin. Mutta jos mahdollisuuksien ketju venyy vuosikausiksi, uskoo huono johtaja tekevänsä ihan ”ok” työtä, vaikka samalla työntekijät ovat joko sairaslomalla tai lähteneet yrityksestä toisaalle.

Paljon puhutaan työntekijän alisuoriutumiseen puuttumisen tärkeydestä, mutta vähemmän johtajien alisuoriutumiseen puuttumisesta. Ongelma ei siis olekaan aina välttämättä siinä, että työntekijä alisuorittaa, vaan yhtä lailla johtaminen alisuorittaa. Jos alisuorittavaan johtamiseen ei uskalleta tai haluta puuttua, koko organisaatio alisuorittaa. Alisuorittavaan eli huonoon johtamiseen tulee uskaltaa puuttua ajoissa ja tarvittaessa kyseenalaistaa huonon johtajan nykyinen asema kokonaan.

Millaista huono johtaminen on?

Keräsin kysymykseen ajatuksia omasta organisaatiosta ja sosiaalisesta mediasta. Kommenteista nousi esiin useita erilaisia asioita, nostan seuraavaksi esiin kolme kokonaisuutta:

Itsereflektiotaito on huonolla johtajalla heikkoa ja hän ei osaa katsoa peiliin riittävästi ja virheitä ei uskalleta myöntää. Huono johtaja uskoo, että vika on aina vain tiimissään, ei hänessä. Jos myöhästytään esimerkiksi aikataulusta, ei vika ole johtajassa, vaan muissa ja heidän tehottomuudessaan. Itsereflektion puute on hyvin merkittävä puute, sillä se estää myös kehittymisen paremmaksi johtajaksi. Tulisi ensin nähdä itsensä, omat heikkoutensa ja haavoittuvuutensa ja sitä kautta nöyrtyä kasvulle ja kehittymiselle. Lue tästä lisää ajatuksistani siitä miten tulevaisuuden esihenkilö tarvitsee entistä enemmän itsereflektiokykyä. 

Palautteen anto ja vastaanotto on huonolla johtajalla puutteellista. Palaute annetaan liian suorasti, negatiivisesti, syyllistävästi, väärässä paikassa tai sitä ei anneta lainkaan. Eli ongelma on, että palautetta ei osata antaa tai sen antamiseen ei varata aikaa tai paikkaa. Samaan aikaan ongelma voi olla myös, että huono johtaja ei osaa vastaanottaa palautetta. Joko ei ole aikaa kuunnella työntekijöitä tai ei halua kuunnella, sillä kun työntekijä rohkaistuu antamaan kehittävää palautetta, ottaa huono johtaja sen henkilökohtaisena loukkauksena ja ei osaa nähdä sitä lahjana ja mahdollisuutena kehittymiselle.

Empatian puute on yksi huonon johtajan isoista heikkouksista. Johtajalla on liian kiire pysähtyä ja kuunnella työntekijöitään ja kun sellainen aika järjestyy tai se vaaditaan, huonon johtajan fokus on edellisessä strategiapalaverissa. Jos työntekijä haluaa kertoa esimerkiksi uupumuksestaan (joka voi johtua mm. huonosta johtamisesta), ei johtaja halua ymmärtää työntekijää ja ei ota työntekijää vakavasti ja saattaa jopa syyllistää häntä priorisoinnin puutteellisuudesta.

Huonon johtamisen perintö

Johtamisen merkitystä aliarvioidaan monessa yrityksessä ja sen kehittäminen saatetaan nähdä lähinnä resurssien, niin ajan kuin rahan hukkana, vaikka samaan aikaan moni yksilö vastaanottaa huonoa johtamista. Huonon johtamisen havaitseminen ja siihen puuttuminen vaatii yhtä lailla organisaatiolta edellä mainittuja itsereflektiota, kuuntelua, palautteen vastaanotto kykyä ja empatiaa kuin johtaminen ylipäätänsä. Vaikka henkilö olisi ollut kuinka huippu johtajarekrytointi joskus, tulisi uskaltaa nähdä omien tehtyjen päätösten ylitse ja puuttua huonon johtajan toimintaan ja keskustella hänen kanssaan mahdollisuuksista toteuttaa itseään jossain toisessa tehtävässä nykyisessä organisaatiossa tai sen ulkopuolella.

Huonolla johtamisella on pitkäkantaiset vaikutukset ja se vaikuttaa yksilöissä vielä vuosikymmenienkin päästä, vaikka yksilö olisi lähtenyt organisaatiosta jo kauan sitten. Kokemukset vaikuttavat käyttäytymiseen ja käyttäytyminen vaikuttaa työntekijän tuloksellisuuteen. Kun näistä huonosti kohdelluista työntekijöistä itsestään tulee johtajia jonain päivänä, saattaa väärä roolimalli johtamisesta kertaantua seuraavalle sukupolvelle. Huono johtaminen ei saa olla perintönä tuleville sukupolville.

Iiro Mäenpää, Organisaatiokehittäjä, Wise Consulting Finland

hanna_s

Ota yhteyttä ja jutellaan lisää.

Poimintoja sinulle

Blogi

Mitkä ovat ketterän HR:n hyödyt?

Muuttuvassa maailmassa vain responsiiviset organisaatiot menestyvät – eli ne, jotka jatkuvasti pystyvät adaptoitumaan muuttuviin markkinatilanteisiin, asiakastarpeisiin ja ostokäyttäytymisen muutoksiin.
Lue lisää
Blogi

Onko sinun organisaatiossasi nämä HR:n perusasiat kunnossa?

Yrityksen henkilöstömäärän kasvaessa henkilöstöhallinnon ja -johtamisen eli HR:n rakenteet, selkeästi määritellyt käytännöt, prosessit sekä vastuut...
Lue lisää
Blogi

Kun kartoituksesta tuli kirosana

Välillä tuntuu, että ”kartoitus”-sanasta on tullut melkein kirosana – emmekö vain voi lähteä tekemään? Ja...
Lue lisää
#loistatyössäsi -podcast

#loistatyössäsi -podi | Miten hyödyntää intuitiota (työ)elämässä?

Tiesitkö, että intuitio on ihmisen ensisijainen ja luonnollinen tapa ajatella? Elämme maailmassa, jossa ihannoimme ja...
Kuuntele tästä
#loistatyössäsi -podcast

#loistatyössäsi -podi | Miten johtaa millenniaaleja?

Milleniaaleista ja miten heitä tulisi johtaa on puhuttu jo tovi, aihe loistaa edelleen ajankohtaisuudellaan. Tämä...
Kuuntele tästä
Wise Paper

Wise Paper | Oikeilla argumenteilla nostat HR-asiat yrityksesi tärkeysjärjestyksen kärkeen

Henkilöstöasiat liittyvät oleellisesti yrityksen kannattavuuteen. Työntekijöiden sitoutuneisuus parantaa yrityksen tulosta keskimäärin 8,6 %. Työntekijöiden sitouttaminen...
Lue lisää
Wise Paper

Wise Paper | HR-kartoituksella varmistat, että HR keskittyy oikeisiin asioihin

Fokusoiko HR oikeisiin asioihin? Nyky- ja tavoitetilan hahmottaminen voi tuntua turhanpäiväseltä ja halu päästä tekemään...
Lue lisää
Wise Paper

Wise Paper | 4 askelta kohti itseohjautuvampaa organisoitumista eli yhdessäohjautuvuutta

Itseohjautuvuuden avulla on mahdollista saavuttaa merkittävää kilpailuetua – motivoituneempia työntekijöitä, tyytyväisempiä asiakkaita sekä kustannussäästöjä.
Lue lisää
#loistatyössäsi -podcast

#loistatyössäsi -podi | Tulevaisuuden työelämän avaintaito on tunneäly

Tunneäly on noussut yhdeksi työelämän tärkeimmistä taidoista. Mitä merkitystä on tunnetaidoilla ihmisten ja työyhteisöjen johtamisessa?...
Kuuntele tästä

Ota yhteyttä

Heräsikö sinulle kysymyksiä palveluistamme tai työskentelytavoistamme? Ole rohkeasti yhteydessä meihin. Me haluamme aidosti olla avuksi.