Onko sinun organisaatiossasi nämä HR:n perusasiat kunnossa?

07 tammikuu 2020

top-left
top-right
bottom-right

Opi ja inspiroidu | Onko sinun organisaatiossasi nämä HR:n perusasiat kunnossa?

Vinkkejä pk- ja kasvuyrityksen HR-toiminnon rakentamiseen ja kehittämiseen.

Yrityksen henkilöstömäärän kasvaessa henkilöstöhallinnon ja -johtamisen eli HR:n rakenteet, selkeästi määritellyt käytännöt, prosessit sekä vastuut tulevat entistä tärkeämmiksi. Näistä voi muodostua este liiketoiminnan kasvulle ja työntekijöiden sitoutumiselle, mikäli tämä perusta tai ”kivijalka” ei ole kunnossa.

Usein pk- ja kasvuyrityksissä on uuden työntekijän rekrytointi, palkkaus, palkkahallinnon prosessit, resurssointi sekä lakisääteinen työterveyshuolto paikoillaan. Joissakin kasvuyrityksissä työntekijöiden ja esimiesten kehittämiseen, kulttuurin rakentamiseen sekä työnantajakuvan luomiseen on panostettu erityisen paljon ja näistä löytyy Best Practice-käytäntöjä. Silloin kun HR-toimintoa ei vielä ole tai se on vasta rakentumassa, on esimiehillä suurin vastuu HR-asioiden toimeenpanosta.

Tässä konkreettinen check-lista vahvan HR-perustan rakentamiseen:

Lakisääteiset ja työehtosopimuksesta jalkautuvat HR-asiat

Lakisääteisten HR-asioiden noudattaminen: 

  • Työterveyshuolto, työsuojelu, yhteistoiminta jne.
  • Mahdollisen työehtosopimuksen soveltaminen ja varmistaminen, että esimiehillä tarvittava TES-osaaminen.

Työntekijän työsuhteen elinkaaren hallinta 

Työsuhteen elinkaareksi kuvataan aikaa, jonka työntekijä on yrityksen palveluksessa alkaen rekrytoinnista ja päättyen työsuhteen päättymiseen. Tyypillisesti elinkaareen sisältyy ainakin nämä HR-prosessit:

  • Työantajamarkkinointi ja rekrytointi
  • Palkkaus ja perehdytys
  • Työajanhallinta ja resurssointi
  • Työntekijöiden ja esimiesten kehittäminen
  • Sitouttaminen ja palkitseminen (sis. palkkahallinto)
  • Työsuhteen päättäminen

Mitä enemmän yrityksen palveluksessa on työntekijöitä, sen tärkeämpää on luoda ja dokumentoida näille työsuhteen elinkaaren osa-alueille selkeät prosessit sekä käytännöt, jotka viestitään ja tarpeen mukaan koulutetaan työntekijöille ja esimiehille. Tämän lisäksi valitaan sopivat HR-järjestelmät tukemaan prosesseja ja määritellään, mitä esimiehet ja työntekijät voivat hoitaa ns. itsepalveluna (kuten palkkakuitin nouto sähköisestä järjestelmästä tai työaikakirjaukset). Liiketoiminnan tarpeiden mukaan näiden osa-alueiden johtamiseen asetetaan erilaisia painopisteitä. Yrityksen henkilöstömäärä huomioonottaen olisi suositeltavaa, että näiden työsuhteen elinkaaren asioiden kehittämisestä sekä esimiesten tuesta näiden osalta vastaisi ainakin yksi henkilö HR-toiminnossa.

HR-organisaation ja toimintamallin määrittäminen

Kun prosessit ja käytännöt ovat olemassa, on tärkeää määrittää kuka niistä on vastuussa (kehittämisestä, toimeenpanosta, koulutuksesta) ja kuinka tehtävät ovat jaettu HR:n, esimiesten sekä mahdollisten ulkoisten yhteistyökumppaneiden (esim. palkkahallinto) kesken. Keneen työntekijät ja esimiehet ovat yhteydessä työsuhteeseen liittyvissä asioissa? Kuka hallinnoi ja ohjaa ulkoisia yhteistyökumppaneita?

On myös hyvä pohtia, kuinka HR-organisaatiota ja rooleja rakennetaan. Mikä osaaminen HR-toiminnossa on tällä hetkellä välttämätöntä ja miten sitä tulisi tulevaisuudessa kehittää, jotta se parhaiten tukee liiketoimintoa? Lue myös Pirkin blogi aiheesta – HR, miten mulla menee.

Varsinkin kasvuyrityksissä toiminta ja kehitys on usein nopeaa ja monelle tärkeällekin HR-asialle ei välttämättä löydy riittävästä resursseja tai sitten organisaatiosta ei vielä tarvittavaa osaamista löydy. Me Wise Consultingilla tuetaan HR-toiminnon rakentamisessa ja kehittämissä – kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Haluatko sparrailla aiheeseen liittyen? Keskustelen mielelläni kanssasi lisää esim. Linkedinin puolella – connect with me.

Assi Ojala, HR-konsultti, Wise Consulting Finland

hanna_s

Haluaisitko sinäkin kehittää liiketoimintaasi ihmisten ja kulttuurin voimin?

Poimintoja sinulle

Blogi

Mitkä ovat ketterän HR:n hyödyt?

Muuttuvassa maailmassa vain responsiiviset organisaatiot menestyvät – eli ne, jotka jatkuvasti pystyvät adaptoitumaan muuttuviin markkinatilanteisiin, asiakastarpeisiin ja ostokäyttäytymisen muutoksiin.
Lue lisää
Blogi

Onko sinun organisaatiossasi nämä HR:n perusasiat kunnossa?

Yrityksen henkilöstömäärän kasvaessa henkilöstöhallinnon ja -johtamisen eli HR:n rakenteet, selkeästi määritellyt käytännöt, prosessit sekä vastuut...
Lue lisää
Blogi

Kun kartoituksesta tuli kirosana

Välillä tuntuu, että ”kartoitus”-sanasta on tullut melkein kirosana – emmekö vain voi lähteä tekemään? Ja...
Lue lisää
#loistatyössäsi -podcast

#loistatyössäsi -podi | Miten hyödyntää intuitiota (työ)elämässä?

Tiesitkö, että intuitio on ihmisen ensisijainen ja luonnollinen tapa ajatella? Elämme maailmassa, jossa ihannoimme ja...
Kuuntele tästä
#loistatyössäsi -podcast

#loistatyössäsi -podi | Miten johtaa millenniaaleja?

Milleniaaleista ja miten heitä tulisi johtaa on puhuttu jo tovi, aihe loistaa edelleen ajankohtaisuudellaan. Tämä...
Kuuntele tästä
Wise Paper

Wise Paper | Oikeilla argumenteilla nostat HR-asiat yrityksesi tärkeysjärjestyksen kärkeen

Henkilöstöasiat liittyvät oleellisesti yrityksen kannattavuuteen. Työntekijöiden sitoutuneisuus parantaa yrityksen tulosta keskimäärin 8,6 %. Työntekijöiden sitouttaminen...
Lue lisää
Wise Paper

Wise Paper | HR-kartoituksella varmistat, että HR keskittyy oikeisiin asioihin

Fokusoiko HR oikeisiin asioihin? Nyky- ja tavoitetilan hahmottaminen voi tuntua turhanpäiväseltä ja halu päästä tekemään...
Lue lisää
Wise Paper

Wise Paper | 4 askelta kohti itseohjautuvampaa organisoitumista eli yhdessäohjautuvuutta

Itseohjautuvuuden avulla on mahdollista saavuttaa merkittävää kilpailuetua – motivoituneempia työntekijöitä, tyytyväisempiä asiakkaita sekä kustannussäästöjä.
Lue lisää
#loistatyössäsi -podcast

#loistatyössäsi -podi | Tulevaisuuden työelämän avaintaito on tunneäly

Tunneäly on noussut yhdeksi työelämän tärkeimmistä taidoista. Mitä merkitystä on tunnetaidoilla ihmisten ja työyhteisöjen johtamisessa?...
Kuuntele tästä

Ota yhteyttä

Heräsikö sinulle kysymyksiä palveluistamme tai työskentelytavoistamme? Ole rohkeasti yhteydessä meihin. Me haluamme aidosti olla avuksi.